Ondernemend Lansingerland Oostland

  

7 Oktober 2010 - 'Bruisend Oostland doet het goed'.

Op 7 oktober vond in Nootdorp de tweede editie van de Oostlanddag plaats. Mario van Vliet werd door Business Oostland gevraagd een artikel te schrijven over deze bijeenkomst voor ondernemers. Hieronder vindt u het artikel met als kop: 'Bruisend Oostland doet het goed'.

Het gaat goed met de ondernemers in Oostland. Of eigenlijk: relatief goed. De economie in Oostland kromp vorig jaar namelijk minder hard dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit het rapport 'De Kracht van Oostland', dat werd gepresenteerd tijdens de tweede Oostlanddag. Een mooie start voor Oostland-regiomarketing?

Van der Valk in Nootdorp was afgeladen, op donderdag 7 oktober. Maar liefst vierhonderd bezoekers telde de tweede editie van de Oostlanddag, een initiatief van VNO-NCW Oostland, NOOVA, LTO Noord Glaskracht Oostland, Ondernemend 3B en de Ondernemersvereniging Pijnacker-Nootdorp. Tijdens het diner halverwege de Oostlanddag was er werkelijk geen stoel meer onbezet in de toch flinke restaurantzaal van Van der Valk.

De Oostlanddag stond dit jaar in het teken van imago. Zo waren er 's middags workshops over onder meer het versterken van merken en over het imago van tuinbouwbedrijven. 's Avonds vertelde Dick Nijdam, directeur van Marketing Groningen, hoe gebieden als Oostland zich beter kunnen profileren middels regiomarketing. "Regiomarketing werkt", vertelde hij aan de hand van voorbeelden als Silocon Valley.

Maar, zo waarschuwde Nijdam, pas op met regiomarketing. Voorkom bijvoorbeeld dat je doet wat anderen al deden. Want Bruisend Rotterdam klinkt goed. Maar dat had voldoende reden moeten zijn voor de bedenkers van Bruisend Ankeveen, Bruisend Reeuwijk en Bruisend Apeldoorn om toch een andere slogan te kiezen... En ook  de kreet 'duurzaam' is in trek bij regiomarketeers, getuige Duurzaam Apeldoorn, Duurzaam Eindhoven, Duurzaam Veluwe en Duurzaam Zoetermeer.

De belangrijkste les van Nijdam: zorg ervoor dat de werkelijkheid strookt met het verhaal dat je wilt vertellen over de regio. Maar wat is dan die werkelijkheid? Op die vraag geeft 'De Kracht van Oostland' voor een belangrijk deel antwoord. Voor het derde jaar onderzocht Rabobank Nederland de bedrijvigheid in de regio. "Een economische thermometer", aldus Willem der Velden, hoofd ecomisch onderzoek bij Rabobank Nederland. En zijn conclusie: "Oostland is goed bezig."

Prestatie = groei + kracht 

'De Kracht van Oostland' is een initiatief van Rabobank Nederland en de gemeenten Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland. Dat was dan ook de reden dat wethouders Economische Zaken van beide gemeenten, respectievelijk Peter van Haagen en Eric Kampinga, het rapport in ontvangst mochten nemen. Van Haagen: "Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland vullen elkaar aan. En we zullen er alles aan doen om de regio nog verder te versterken."

Kampinga haaste zich te vertellen dat Lansingerland niet alleen met Pijnacker-Nootdorp goede banden onderhoudt, maar ook met Zoetermeer en Rotterdam. Feit is echter dat Pijnacker-Nootdorp en Lansingerland bij elkaar horen. Want, zo blijkt uit 'De Kracht van Oostland', beide gemeenten hebben hun eigen sterke punten, waardoor Oostland tijdens de crisis van 2009 tóch redelijk wist te presteren.

Prestatie = groei + kracht, vertelde Van der Velden van Rabobank Nederland. Onder groei vallen zaken als winstgroei en productiegroei; onder kracht onder meer werkgelegenheid en het rendement op het eigen vermogen van ondernemers. Van der Velden: "Groei is dus afhankelijk van de conjunctuur, en kracht zegt iets over de structuur van een regio."

Oostland scoorde vorig jaar vooral hoog op het aspect 'groei': 6,3 (het Zuid-Hollands gemiddelde was 5,8). Op het aspect 'kracht' was juist laag: 5,5 (Zuid-Holland: 6,0). Wie dieper in de cijfers duikt, ontdekt dat Pijnacker-Nootdorp op het gebied van kracht goed scoort. Dat komt volgens Van der Velden onder meer doordat er veel (semi)overheid in en rond de gemeente te vinden is. "Daardoor is Pijnacker-Nootdorp minder conjunctuurgevoelig. Het is de buffer van Oostland."

Bij Lansingerland is juist het omgekeerde het geval: veel ondernemers, veel bedrijvigheid. Op het gebied van winstgroei scoorde Oostland in 2009 lager dan het landelijk gemiddelde, maar de productiegroei was juist hoger, net als de werkgelegenheidsgroei.

(Het volledige rapport 'De Kracht van Oostland' is te downloaden via de website van de Oostlanddag: www.oostlanddag.nl).

 

 

Lansingerland